Häämatka sinulle joka etsit seikkailua

Häämatka sinulle joka etsit seikkailua There’s more to see than can ever be seen, more to do than can ever be done. Nämä leijonakuninkaan tunnetuimman kappaleen sanat kuvaavat tätä matkaa osuvasti. Afrikka. Tansania. Tämä maanosa ja maa tarjoavat niin paljon koettavaa, että tuntuu kuin siellä voisi viettää kokonaisen eliniän silti kokematta puoliakaan siitä, mitä sillä on tarjota. Samanaikaisesti tuntuu siltä kuin olisi palanut kotiin, aivan kuin kaikki olisi jollain lailla ilmiselvää. Jos etsitte unohtumatonta häämatkaa, jonka haluatte muistaa koko loppuelämänne, on tämä artikkeli suunnattu juuri teille.

Teksti & Kuvat: Anna Storm

Afrikka on todellinen elämän kehto.

Se näkyy ihmisten tavassa olla yhtä luonnon kanssa, heidän tavassaan juosta avoin jaloin tulikuumalla asvaltilla tai soralla ja kovilla juurilla päällystetyillä poluilla. Se näkyy eläimissä, niiden tavassa liikkua äänettömästi savannin yli. Se näkyy taivaassa, joka loistaa joka yö on kuin timanttimeri kaikkine tähtineen. Ja se kuuluu kielessä. Täällä mitään ei ole nimetty sattumanvaraisesti. Gnu on täällä gnu, koska se äänehtii nimensä mukaisella äänellä kommunikoidessaan lajitoveriensa kanssa. Eräs puu on nimetty Makkarapuuksi, sillä sen hedelmät muistuttavat makkaroita. Kylillä on nimiä kuten Hyttysten Virta. Kyseinen kylä on saanut nimensä koska sen runsaasti vettä vaativat riisipellot houkuttelevat vuosittain luokseen miljoonia hyttysiä. Täällä kaikella on syy, tarkoitus ja selitys.

Häämatka Tansaniaan on ainutlaatuinen kokemus. Matka on täynnä spektaakkelimaisia kokemuksia, seikkailuja ja taianomaisia hetkiä, joista tulette iloitsemaan koko loppuelämänne. Vierailin maassa ottaakseni selvää onko se tosiaan niin fantastinen kuin kaikki sanovat. Entä mitä mieltä olin? Rakastuin. Rakastuin siihen, että joka viides minuutti sain ihastua maahan uudelleen. Minulle syntyi valtava kunnioitus tätä maata sekä näitä ihmisiä ja eläimiä kohtaan. Koin kunnioituksensekaista ihmetystä. Ihmettelin sitä, kuinka erinäköiseltä eri paikat maapallollamme näyttävät, sekä kulttuurisesti, ekonomisesti, ihmisellisesti että ajatusmaailmallisesti. Erot näkyivät myös luonnossa, eläimissä, meressä ja ruoassa.

Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon tästä matkasta; mutta aion käsitellä aihetta lyhyesti ja kertoa matkastani tiivistetysti. Jaan tarinani osiin kertoen luonnonpuistoista joissa vierailimme, siitä mitä siellä teimme ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä; siitä mitä näimme.

Lake Manyara

Lähes kahdenkymmenen tunnin matkustamisen jälkeen laskeuduimme Kilimanjaro Airportille myöhään illalla. Lennon jälkeen siirryimme yöpymispaikkaamme, joka oli hotelli Arushassa. Hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme aikaisin aamulla ja tapasimme pojan, joka toimisi oppaanamme safarilla. Näin suutasimme matkamme kohti ensimmäistä luonnonpuistoa, Lake Manyaraa.

Kun lopulta saavuimme perille, oli tunnelma kuin suoraan Jurrasic Parkista. Korkeat vuoret yhdistyivät tiheisiin metsiin, mutkitteleviin teihin ja ilma oli kuuman kosteaa. Ja voin vaikka vannoa, etten olisi ollut lainkaan hämmästynyt vaikka esiin olisi yhtäkkiä ilmestynyt T-rex, Triceratops tai vaikka KingKong. Koko maisema huokui mystisyyttä. Ja vaikka emme nähneet KingKongia tai Triceratopsia, saimme nähdä runsain määrin muita eläimiä. Näimme paviaaneja, dianamarakatteja, lintuja kaikissa väreissä, vesipuhveleita, käärmeitä, kirahveja, seeproja ja pahkasikoja. Voitte uskoa, että kamera kävi kuumana. Oletan, että käyttäydyimme kuin perinteiset turistit, jotka kaivavat kameransa esiin joka kerta kun näkevät paviaanin (vain viiden minuutin päästä kadottaen mielenkiintonsa niitä kohtaan, vaikka ne kiipeileisivät pitkin autoa). Teidän pitää ymmärtää, että nämä eläimet saavat ihmisen täysin häkellyksiin. Niitä.on.niin.paljon. Ja kun näkee kokonaisia aukioita täynnä paviaaneja, pahkasikoja, gnuita ja kirahveja, se saa ainakin minut nipistämään itseäni käsivarresta ja ihmettelemään onko minut heitetty keskelle Leijonakuningas-elokuvan kuvauksia.

Entä lounas? No, se nautittiin keskelle savannia pystytetyn pöydän ääressä. Samalla kuin oppaamme tyhjensi eväsrasiansa sisältöä, vilkuilin olkani yli sadan metrin päässä käyskentelevää vesipuhvelilaumaa. Se tunne kun istut villin luonnon keskellä? Se on sekä pelonsekaista että eufoorista samanaikaisesti.

Riemuissaan ja väsyneenä kuin pieni lapsi ensimmäisen päiväkotipäivän jälkeen, oli meidän aika matkata takaisin majapaikkaamme. Ensimmäisenä safariyönämme asuimme bungaloweissa Bouganvilla Lodge -nimisessä paikassa. Yöllä näin unta sekä kirahveista että leijonista.

Serengetin luonnonpuisto

Oppaamme nouti meidät aikaisin aamulla. Arvostimme sitä, että saimme saman oppaan seuraksemme koko safarin ajaksi. Aloitimme päivän muutaman tunnin ajomatkalla pitkin Ngorongoron kraaterin vuoriketjua, missä matkaamme varjosti tiheä sumu. Matkalla näimme Maasaita kulkemassa yhdessä seeprojen ja vuohien kanssa. Lopulta saavuimme määränpäähämme, Serengetin luonnonpuistoon. Kaunis, upea Serengeti. Luonnonpuisto on saanut nimensä Maasaiden sanasta Serengit, eli Päättymättömät Tasangot (Endless Plains). Ja juuri sitä se olikin – päättymätön.

Tiedättekö mikä gnu on? Kyllä? Kyllä. Niin minäkin tiesin ennen kuin saavuimme määränpäähämme. Mutta en osannut koskaan kuvitella näkeväni niitä niin monta. Niitä kulki pitkin teitä, avoimilla niityillä, puiden ja puskien keskellä, niin, me näimme satoja tuhansia gnuita, voidaan jopa puhua miljoonista. Oli hämmästyttävä kokemus nähdä kuinka nämä laumat etenivät. Miljoonien gnuiden lisäksi saimme nähdä seeproja, kirahveja, leijonia, gepardeja, kotkia, vesipuhveleita, norsuja, virtahepoja, krokotiilejä, haikaroita, leopardeja, gaselleja, korppikotkia, villikoiria, hyenoja… Kyllä, lista on (kuten maisemakin) päättymätön.

Koko päivän ajomatkan jälkeen oli aika matkata takaisin The Campiin. Paikkaan, jossa tulisimme viettämään yömme. Paikkaan, joka sijaitsi keskellä savannia. Leirissämme oli suuret teltat, sängyissä hyttysverkot ja leirille asettuneet ihmiset keittivät vettä meitä varten, jos halusimme käydä suihkussa. Lisäksi leirissä oli ruokailuteltta, jossa tarjoiltiin aamiainen päivän alkajaisiksi ja päivällinen iltaisin. Ja mikä kokemus teltassa yöpyminen olikaan! Koko yön kuulimme hyenoiden, leijonien, seeprojen ja gnuiden ääniä. Gnut, jotka repivät ruohoa maasta ja pureskelivat sitä aivan teltan seinän toisella puolella, loivat ainutkertaisen kokemuksen siitä, kuinka olemme yhtä luonnon kanssa.

Ngorongoron kraateri

Viimeisenä safaripäivänämme oli vuorossa vierailu Ngorongoron kraaterilla. Nousimme varhain aamulla ja aloitimme matkamme ihaillen auringonnousun värittämää Serengetiä. Muutaman tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme perille jättimäiselle kraaterille. Ajettuamme hetken huippua pitkin aloitimme matkamme alaspäin. Serengeti tosiaan tarjosi enemmän kuin olimme koskaan uskaltaneet toivoa, mutta yksi eläin oli vielä näkemättä. Yksi eläin joka kuuluu The Big Fiveen. Sarvikuono.

Jättimäisessä kraaterissa tulisi olemaan 26 sarvikuonoa. 26 kappaletta ja niitä on todella vaikea nähdä. Tämä ei johdu niiden koosta, sillä ne ovat suuria, vaan niiden arkuudesta. Miten meidän sitten kävi? Me saimme nähdä viisi(!) yksilöä. Miten mahtavia eläimiä ne ovatkaan. Nähdessämme niiden kulkeva pareittain, vieressään sekä norsuja että leijonia, oli meidän pakko pysäyttää auto ja ihailla niitä lähes tunnin verran. Jopa oppaamme oli ihmeissään siitä, että onnistuimme näkemään niitä. Hän jopa kaivoi vanhan kameransa esiin ja nappasi muutaman kuvan itselleenkin.

Näin pystyimme ruksimaan myös sarvikuonon bongauslistaltamme, ja se oli onnen täyttymys.

Lue lisää

Unelmien häämatka Euroopassa

Helin Matkat: Suunnitellaan yhdessä juuri teidän näköisenne häämatka. Tutustu vinkkeihimme lemmenlomalle ja inspiroidu!

Pakkaa fiksusti ja kevyesti!

Kuinka pakata matkalaukku häämatkalle vain käsimatkatavaroilla

Karnevaalit Venetsiassa

Jos olet menossa naimisiin talvella, mutta et halua pitkää lentoa, voi Venetsia tarjota kauniin häämatkakohteen.

Romantiikkaa Sisiliassa

Ne teistä, jotka ovat katsoneet elokuvan 365 Päivää Netflixistä, tietävät, että tunnelma voi todella kuumentua monin tavoin italialaisella saarella, josta…

Amalfin rannikko ja Positano

Amalfin rannikon tiedetään olevan erittäin kaunis, viehättävä ja romanttinen paikka Italiassa sekä suosikkikohde monille uusille aviopareille

Viininmaistelua Toscanassa

Kun Il Divo soi kaiuttimista, matka läpi kauniin italialaisen luonnonmaiseman ainutlaatuisen floran ja faunan kera, salpaa jokaisen vasta-avioituneen ja rakastuneen…

Häämatka Arubaan

Aruba on fantastinen, pieni paratiisisaari Länsi-Intiassa ja jännittävä matkakohde romanttisille pareille, varsinkin häämatkalaisille!

Lemmenlaivan kutsu

Merellä aika pysähtyy, joten mikä olisikaan parempi paikka keskittyä omaan rakkaaseen ja juuri sinetöityyn avioliittoon, kuin aalloilla keinuen.

Hää- tai vihkimatkalle Intian Valtameren ihastuttaviin saariparatiiseihin

Hiekkarantaan lyövät aallot, tuulessa huojuvat palmut ja vain te kaksi.

Romantiikkaa, harmoniaa ja rentoutumista

Gran Canarialla sijaitsevan majesteettisen Salobre Hotel Resort & Serenityn näköalat ovat henkeäsalpaavat, arkkitehtuuri taianomaista ja palvelu ainutlaatuista.

Autenttista luksusta paratiisisaarella Itä-Afrikassa

Sulje silmäsi ja unelmoi matka paratiisiin. Pemba Island Tansanian itärannikolla tekee tästä unelmasta totta.

Häämatka Malediiveille

Tässä tarjoamme teille matkaoppaan Malediiveille.

Romanttisia kylpyläelämyksiä

Olemme testanneet neljää erilaista pohjoismaista kylpylää jakaaksemme inspiraatiota häiden eri osa-alueiden suunnitteluun.

Suosittuja häämatkakohteita

Onko kaikki asiat hääpäivään saakka suunniteltuna? Ihanaa, sillä nyt on jäljellä ainoastaan se pilkku i:n päälle, eli häämatka!

Viisi erilaista häämatkakohdetta

Pitkään kestäneiden häävalmistelujen sekä onnistuneiden hääjuhlien jälkeen morsiusparin on aika huoahtaa ja suunnata ensimmäiselle yhteiselle matkalle tuoreena avioparina. Kuten hääjuhlakin,…

Roadtrip Euroopan halki

Monessa maassa käyminen yhden matkan aikana on tullut aina vain suositummaksi. Jos haluatte kokea jotakin todella erityistä, voi roadtrip Euroopan…

Matkusta häämatkalle New Yorkiin

Morsiuspareilla on erilaisia haaveita häämatkan suhteen. Osa unelmoi valkoisista rannoista, turkoosinsinisestä merestä ja lepohetkistä. Toiset unelmoivat seikkailuista ja erämaaelämästä, ja…

Maailmankuulua italialaista romantiikkaa

Hotelli Villa Arcadio. Sijaintina viettävä rinne, näköalana Gardajärven maisemat sekä ympärillä oliivipuita ja mukulakivikatuja. Tällaisella paikalla sijaitsee italialainen helmi. Paikka,…

Brasilia

Kaukomaiden rannoille haluavan hääparin kannattaa suunnata Brasiliaan, jossa kaikki tärkeä tapahtuu rannalla. Ainakin kun puhutaan Rio de Janeirosta ja maan…

Barbados

On sitten kyse hääsuunnitelmista tai häämatkakohteesta, Barbados on tavalla tai toisella kaikkien mielissä. Vietettyäni viikon paratiisissa ymmärrän kyllä miksi.

Viimeisimmät viestit

Unelmien häämatka Euroopassa

Lue Lisää

Pakkaa fiksusti ja kevyesti!

Kuinka pakata matkalaukku häämatkalle vain käsimatkatavaroilla

Karnevaalit Venetsiassa

Romantiikkaa Sisiliassa

Amalfin rannikko ja Positano

Viininmaistelua Toscanassa

Romantiikkaa kahdelle Italiassa

Mikään maa maailmassa ei puhu rakkauden kieltä kuten Italia

Häämatka Arubaan

Hää- tai vihkimatkalle Intian Valtameren ihastuttaviin saariparatiiseihin

Hiekkarantaan lyövät aallot, tuulessa huojuvat palmut ja vain te kaksi.