Älä osta sikaa säkissä
– hanki pukusi hääputiikista!

Internet on täynnä hääpukuja myyviä verkkosivuja. Ne houkuttelevat kauniilla kuvilla upeista puvuista, mutta muista, että kuvissa olevat puvut ovat alkuperäisiä malleja. Ne ovat ylellisiä, hyvin ommeltuja ja erinomaisesti istuvia. Samaa ei voi sanoa puvuista, jotka tulevat postipaketissa. Ne ovat kopioita, ja usein surkeita sellaisia.

Teksti: Jeanette Henriksson  Kuvat:  netrun78/Shutterstock.com

On tietenkin houkuttelevaa ostaa halvalla, ja on myös täysin mahdollista, että saat puvun, joka istuu kohtuullisesti. Usein asiakas ei kuitenkaan saa sitä, mitä on tilannut. Et voi koskaan tietää, mitä paketissasi on. On kuin ostaisit sian säkissä. Sinulla voi olla lottovoittajan tuuri, mutta kannattaako riskien ottaminen silti? Mieti itseäsi puvussa, joka ei vastaa ollenkaan niitä odotuksia, joita sinulla on suureen päivääsi ollut. Jos et saanutkaan sitä, mitä odotit, kuinka helppoa sinun on palauttaa puku ja saada rahasi takaisin?

Tarina tosi elämästä
Anna kertoo seuraavassa siitä kauhukokemuksesta, jonka hän koki avatessaan pakettia, josta piti löytyä hänen unelmiensa puku:

”Olin todella iloinen ja täynnä odotuksia, kun sain DHL:ltä tekstiviestitse tiedon pukupakettini saapumisesta. En malttanut odottaa työpäivän loppumista, joten hain paketin lounastauolla ja avasin sen autossa. Tunnustelin pukua ja tunsin ikävän kipristyksen vatsani pohjassa. Olin juuri tunnustellut siskoni hääpukua, jonka piti olla samaa materiaalia minun pukuni kanssa, mutta joka tuntui aivan erilaiselta. Minun pukukankaani tuntui halvalta ja luonnottomalta. Ajattelin, että autossa tunnustelu on ihan eri asia kuin se, että saisin puvun pois laatikosta ja pääsisin sovittamaan sitä ylleni. Lähdin paketinnoutopisteestä väkinäinen hymy huulillani. Olin huolissani, sillä kuvassa ollut puku oli yksinkertaisesti mahtava, sellainen, joka olisi todella kehuttu ja jossa minä taatusti tuntisin oloni mukavaksi ja maailman kauneimmaksi hääpäivänäni. Minulla oli tavallista pidempi työpäivä, mutta odotin vain koko ajan sitä, että pääsisin kotiin kääntyilemään peilin eteen ja sovittamaan elämäni pukua.”

Kauhunhetkiä
Anna jatkaa kertomustaan:

”Kiirehdin ylös portaita, riuhdoin työvaatteet päältäni ja nostin pukuni pahvilaatikosta. Pidin sitä edessäni ja huomasin heti, että se näytti jotenkin omituiselta. Puku näytti oudosti kierolta ja oli todella pitkä. Sain puvun päälleni ja seisoin tuijottamassa itseäni. Se oli katastrofi; en ole koskaan tuntenut itseäni niin rumaksi. Treenaan ahkerasti ja olen tyytyväinen vartalooni. Mittasin omat mittani, ja ne vastasivat tilaamaani pukua ainakin verkkosivuilta löytyvän taulukon mukaan. Hetken päästä tulivat kyyneleet, jotka vain valuivat vuolaasti. Samaan aikaan tuleva mieheni Claes tuli ovesta sisään. Hän luuli jonkun kuolleen ja sanoi, ettei ole koskaan nähnyt minua niin surullisena.”

”Kun olin koonnut itseäni hieman, soitin siskolleni. Hän tuli luokseni seuraavana päivänä, ja me menimme hääpukuliikkeeseen. Kerroin kokemuksestani, ja liikkeen henkilökunta kertoi, että en todellakaan ollut ainoa pettynyt. Usein käy niin, että liikkeeseen tulee morsiamia, jotka ovat tilanneet pukunsa netin kautta, mutta ovat saaneet jotakin aivan muuta kuin ovat toivoneet. Putiikissa sovitin useita eri pukuja, ja ne kaikki olivat todella kauniita ja tuntuivat aivan erilaisilta kuin minun pukuni sekä materiaalin että istuvuuden osalta. Sitten näin sen, minun unelmapukuni. Sama puku oli ollut verkkokaupan kuvassa, mutta tällä kertaa kyseessä oli alkuperäinen puku. Mikä onni! Valitettavasti onni ei kestänyt kovinkaan pitkään, sillä liikkeessä ei ollut tuota pukua minun koossani, ja olin liikkeellä liian myöhään. Mutta en voinut syyttää kuin itseäni, sillä olisin välttynyt tältä kaikelta, jos olisin ajatellut asiaa paremmin.”

Putiikki pelasti minut
”Löysin lopulta putiikista erittäin kauniin puvun, josta olin hyvin iloinen, mutta haluan todella varoittaa kaikkia, jotka suunnittelevat tilaavansa pukunsa sen sijaan, että hankkisivat sen hääpukuliikkeestä. Hääpukuliikkeessä asiakasta osataan auttaa koko prosessin ajan, ja on varmaa, että saat juuri tilaamasi puvun. Minua ei huvittanut lähettää pukua takaisin tai vaatia rahojeni palauttamista. Ymmärsin, ettei se olisi helppoa, koska kaikki asiointi verkkokaupan kanssa oli käyty sähköpostitse, eikä kauppa vastannut lähettämiini sähköposteihin. Koko prosessi vei minulta paljon energiaa ja häiritsi häihin valmistautumistani, mutta loppujen lopuiksi häät olivat upeat – aivan kuten pukunikin.”

Pelaa varman päälle
Niin, ei taatusti ole mukavaa kokea samaa kuin Anna. Mutta kuinka ajoissa sitten pitäisi olla liikkeellä, kun kyse on hääpuvun hankkimisesta? Jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa vierailla laajavalikoimaisessa hääpukuliikkeessä, joka myy vain aitoja ja alkuperäisiä pukuja, noin 6–7 kuukautta ennen häitä. Toivomaasi pukua ei ehkä löydy juuri sinun koossasi, joten se on tilattava. Putiikki auttaa kaikissa käytännön asioissa, ja toimitusajat merkkipuvuille ovat n. 3–4 kuukautta. Kokeneen henkilökunnan avustuksella löydät puvun, joka sopii juuri sinulle, sinun vartalotyyppiisi ja häihisi. Sinulla on mahdollisuus sovittaa useita eri malleja, joissa kaikissa on hyvä istuvuus. Voit olla liikkeessä niin kauan, että lopulta sujahdat siihen pukuun, joka saa sinut tuntemaan olosi mukavaksi ja jossa koet olevasi maailman kaunein nainen juuri sellaisena kuin sinä olet…


Seuraa meitä
Back to top