Paras ystäväsi tai siskosi/veljesi on menossa naimisiin ja sinun kohdallesi on langennut seremoniamestarin rooli. Tämä on kunniatehtävä, joka osoittaa, että hääpari luottaa sinuun sataprosenttisesti ja sinun on syytä ottaa tehtävä vakavasti.
Teksti: Anna Storm Kuvat: AdobeStock.com
Monille on hieman epäselvää, mistä kaikista tehtävistä seremoniamestari vastaa. Jotkut virheellisesti luulevat, että hänen tehtävänään on pitää huolta, että vieraiden lasit ovat koko ajan täynnä juomaa ja puheet rullaa. Tämä ei täysin pidä paikkaansa. Seremoniamestarin tehtävä on yksi onnistuneiden juhlien tärkeimmistä ja tässä oppaassa kerromme mitä sinulta seremoniamestarina odotetaan ja kuinka voit olla paras seremoniamestari joka koskaan on ollutkaan olemassa.
Ensimmäinen tehtäväsi on selvittää mitä sinulta odotetaan. Kysy hääparilta mitä kaikkea he haluavat sinun tekevät ja näin vältät joutumasta ikävään välikäteen. Yleensä seremoniamestarin tehtävänä on suunnitella aikataulu puheille, ohjelmanumeroille ja lauluille illallisen lomassa – niin että tarjoilut ja ohjelmanumerot soljuvat sujuvasti. Tämän lisäksi sinulta saatetaan odottaa muutakin, kuten esimerkiksi lahjalistan päivitystä, vieraiden saapumisilmoitusten vastaanottamista ja niin edelleen. Pidä huolta, että tiedät varmaksi kaikki sinulle luotetut vastuualueet, jotta kenenkään ei tarvitse kokea pettymyksiä. On hyvä idea istua alas hääparin kanssa ja käydä läpi hääpäivän kulku kronologisessa järjestyksessä. Tällä tavoin saatte selville kaikki mahdolliset kysymysmerkit ja pystytte yhdessä setvimään ne jo alusta alkaen.
Vinkkejä kysymyksistä, joita kannattaa hääparille esittää jo varhaisessa vaiheessa:
- Kuka lähettää vieraile tiedot puheenpitämisestä ja pitää huolen, että kaikilla on seremoniamestarin yhteystiedot?
- Onko sinulla jotain vastuualueita vihkimisen yhteydessä? Kuten esimerkiksi ihmisten ohjaaminen paikasta A paikkaan B? Ihmisten ohjaaminen istumapaikoilleen? Riisin/saippukuplien/terälehtien – tai mitä nyt ikinä heitetäänkään hääparin ylle – jakaminen?
- Odotetaanko sinun pitävän alkupuhe, jossa kerrotaan mistä vessat löytyvät ja että vieraskirjaan pitää merkitä nimensä jne?
- Minkälaisen tunnelman hääpari haluaa hääaterialle – juhlavan, hauskan, romanttisen vai hienostuneen?
- Arvostaako hääpari perinteisiä hääleikkejä vai ahdistuuko hääpari jo ”kenkäleikin” mainitsemisesta?
- Mikä on puheiden maksimipituus? Pidä huolta, että tieto on kaikilla puheenpitäjillä ENNEN kun he alkavat kirjoittaa elämäkertojaan. (Useimmiten kukaan ei jaksa kuunnella perinteisiä puheita kolmea minuuttia pidempään – ohjelmanumeroita ja videoita jaksaa katsella hieman pidempään.)
- Onko olemassa joku henkilö, jonka hääparin mielestä ei tule missään nimessä pitää puhetta tai jonka ei toivota pääsevän mikrofonin lähelle?
- Minkälainen tekniikka on käytössänne ja kuka pitää huolen, että kaikki on asennettu paikoilleen ja on toimintakunnossa ennen illallisen alkua? (Tämä kannattaa selvittää hyvissä ajoin, jotta et sitten seiso viisi videota ja kuvaesitystä kädessäsi huomataksesi, että videotykki puuttuu!)
- Keittiöhenkilökunnan yhteystiedot – teidän on välttämätöntä synkronisoida aikataulunne. Myös häävalokuvaajan yhteystiedot on hyvä olla käsillä, sillä myös kuvauksen toivotaan olevan hyvässä synkassa muun ohjelman kanssa koko päivän ja illan ajan.
- Selvitä milloin sinun tehtäväsi on ohi – viimeisen puheen jälkeen, kun illallinen on syöty vai kun sammut väsymyksestä 03.00?
- Mitkä kolme asiaa on kaikista tärkeimpiä hääparille illan suhteen? Pidä huolta, että näitä kaikkia kolmea asiaa pyritään toteuttamaan (mahdollisimman hyvin).
Puheet
Joudut taatusti monet kerrat muistuttamaan, että puheenpitäjien tulee lähettää puheensa sinulle hyvissä ajoin, mutta kaikki muistuttelu on sen arvoista. Haluat varmistaa, että kaikki puheenpitäjät ovat oikeasti valmistelleet puheensa ja pitävät sen hääjuhlassa, jotta yhtäkkiä johonkin väliin ei synny kiusallista taukoa ja hiljaisuutta. Tehtävänäsi on myös päättää puheiden järjestys. Yleensä morsiamen ja sulhasen vanhemmat pitävät puheensa ensin ja sen jälkeen on ystävien ja sisarusten vuoro. Pienenä vinkkinä ehdotamme vuorottelemaan perinteisiä puheita muiden ohjelmanumeroiden, kuten musiikin ja videoiden kanssa.
Suosittelemme myös lämpimästi sinua kirjoittamaan lyhyen esittelyn jokaisesta puheenpitäjästä. Hauska tapa esitellä puhuja on pyytää heitä lähettämään lempikappaleensa sinulle ja sitten voit soittaa noin 30 sekunnin ajan kunkin puhujan lempikappaletta samalla kun hän nousee paikaltaan ja astelee estradille.
Hääpäivänä – toteutus
Odottelun ja seurustelun lomassa, esimerkiksi kun hääpari on matkalla valokuvaukseen, on sinun hyvä hetki esitellä itsesi vieraille ja kertoa tarvittavat tiedot juhlapaikasta: vessat löytyvät tuolta, lahjat asetetaan tänne ja tupakantumppeja ei saa jättää nurmikolle – sillä emme halua polttaa poroksi koko paikkaa jne. Kannatta myös varata kaksi pidempää taukoa illan aikatauluun, jotta vieraat eivät ravaisi alituisesti vessassa, vaan voitte pyytää heitä hyödyntämään näitä taukoja nenänsä puuteroimiseen.
Kun hääpari saapuu paikalle haluavat he yleensä itse pitää maljapuheen ja kun lasillinen kuplivaa on juotu ja hääparia onniteltu, on hääaterian aika. Huomioi, että sinun kannattaa seremoniamestarina nauttia ainoastaan alkoholittomia juomia kunnes tehtäväsi on suoritettu.
Hääaterian aikana on tärkeää olla synkassa keittiön kanssa – on hyvä tarkistaa tilanne ja pitää keittiö ajan tasalla siitä milloin ohjelman ja syömisen puolesta seuraava ruokalaji voidaan tarjoilla. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että aikataulusi tuskin tulee pitämään, oli se kuinka tarkka tahansa. Kannattaa lisätä jokaisen ohjelmanumeron kestoon viisi minuuttia, jotta saat hieman lisäaikaa – nimittäin KAIKKI tulee kestämään pidempään kuin osasit suunnitella. Jos puheenpitäjä pyytää puheelleen aikaa kolme minuuttia, kannattaa sinun merkata aikatauluun seitsemän minuuttia, sillä aikaa menee puhujan esittelyyn, mikrofonin toimittamiseen ja estradille nousemiseen, aplodeihin jne. Nämä kaikki kannattaa ottaa laskuihin mukaan!
Häissä kannattaa myös huomioida, että kaikki tuskin menee suunnitelmien mukaan. Ehkä tulee sähkökatkos, joku vieraista humaltuu liikaa tai myrskytuuli riepottelee juhlatelttaa. Nämä asiat saattavat vaikuttaa siihen, että aikataulu menee päin mäntyä – mutta älä panikoi. Ainoastaan sinä tiedät tarkan aikataulun ja muista: ratkaise kaikki ongelmatilanteet hymy kasvoilla. Yksikään hääpari tai vieras ei pidä hysteerisestä tai painostavasta tunnelmasta. Vaikka yksityiskohdat ovatkin merkityksekkäitä, on kokonaisuus kuitenkin tärkeintä ja kaikki haluavat hääjuhlat, joissa kaikki ovat iloisia.